Ras Bolding: Einstürzende Neubauten interview, 2004
Dato: 18/03/2006

Jeg sidder i Einstürzende Neubautens tourbus, sammen med gruppens frontmand i mere end tyve år, den sælsomt karismatiske Blixa Bargeld, der har pådraget sig lidt forkølelse, og hoster sporadisk. Vi laver interviewet i bussen, for indenfor, i Pumpehuset, er Andrew Chudy i gang med lydprøver, så der bliver slået på metalplader igen og igen, og selvom der i sig selv ikke er noget galt med lyden af larmende metalplader, så giver det ikke de bedste betingelser for et interview.

Ras Bolding: Titlen på jeres seneste album er Perpetuum Mobile; kan denne titel også betragtes som et udtryk for jeres overordnede musikalske strategi – altid at være i bevægelse?

Blixa Bargeld: Egentlig ville jeg have kaldt albummet for Luftveränderungsvariationen, men det var lige langt nok og sikkert svært for ikke tysktalende at udtale. Forestil dig, hvis de skulle spørge efter Einstürzende Neubautens Luftveränderungsvariationen.

Ras Bolding: Perpetuum Mobile virker som en fortsættelse af de idéer I har arbejdet med på Silence Is Sexy, Berlin Babylon og så naturligvis det såkaldte Supporter Album. Er der nogen speciel årsag til dette?

Blixa Bargeld: Det overrasker mig slet ikke, at de album minder om hinanden, for de er indspillet af den samme konstellation af Einstürzende Neubauten. Det er sådan gruppen lyder nu, med de nuværende medlemmer.

Ras Bolding: Jeg synes det er som om storytelling, med årene, er blevet et vigtigt element i jeres musik; et nummer som Redukt fra Silence Is Sexy, minder mig en smule om Laurie Anderson, med stream-of-consciousness reciteren over musikalsk baggrund. Kan man sige, at lyrikken i dag spiller en større rolle i jeres musik, end den gjorde for femten eller tyve år siden?

Blixa Bargeld: Ja, det kan man bestemt. Jeg bruger mere tid på lyriske overvejelser i dag end jeg gjorde tidligt i karrieren.

Ras Bolding: Einstürzende Neubauten har eksisteret som band i temmelig lang tid efterhånden, og I har inspireret et væld af musikere og genrer, fra electropop til industrial, ambient til noise og så videre, men hvad inspirerede dig oprindeligt, og hvad inspirerer dig i dag?

Blixa Bargeld: Jeg ved snart ikke hvad, der inspirerede mig oprindeligt. Jeg er født i 1959, så min musikalske dåb er før punk. Et eller andet sted i den tyske Krautrock, formentlig. Can, Kraftwerk, Neu, datidens tyske electronica. Og det er nærmest det. Derefter fulgte et langt, tomt hul, men punk åbnede op for alskens muligheder, selvom punk som musikalsk genre i sig selv aldrig rigtig betød så meget for mig. Men jeg satte stor pris på de muligheder, der opstod omkring punkscenen, så det var ok dengang. Og i dag behøver jeg ingen inspiration, jeg arbejder bare.

Ras Bolding: Du nævner navne som Kraftwerk, Can og så videre – i hvor høj grad ser du Einstürzende Neubauten som eksponent for en specifik tysk musikkultur, og føler du, at I er blevet del af en specifik tysk musikalsk arv?

Blixa Bargeld: Del af en tysk musikalsk arv, ja måske. Men jeg har altid ment, at Neubauten næsten helt fra begyndelsen af, var et meget internationalt band. Vi var den første af de grupper, der opstod i Tyskland i begyndelsen af firserne, som slet ikke bekymrede sig om hvordan vi blev modtaget i hjemlandet. Vi skrev kontrakt med et udenlandsk pladeselskab og turnerede en del i udlandet også, ja rent faktisk spillede vi slet ikke i Tyskland i mange år; så frustrerede var vi. Så jeg har aldrig følt, at Neubauten var et specielt tysk band. Og som du ser, så har Neubauten stadig et ry rundt omkring i verden, som mange tyske bands slet ikke har.

Ras Bolding: Ja, I er et ret legendarisk band på mange måder, og her i Danmark, såvel som mange andre steder, vil jeg tro, snakker folk altid om hvordan Einstürzende Neubauten smadrede den ene eller den anden scene engang i firserne og den slags – føler du nogle gange, at I bliver sat i bås som det dér vrede tyske band, der laver musik med boremaskiner?

Blixa Bargeld: Jo, det har været et problem i en periode, måske endda i en længere periode, og værst omkring Silence Is Sexy turnéen, hvor det næsten blev for meget. Men i dag, under den nuværende turné, er det som om vi har bevæget os lidt ud over denne problematik, lidt ud over populær eller ikke populær. Jeg har det fint med at være legendarisk. Jeg er gammel nok.

Ras Bolding: I relation til jeres legendestatus; jeg har gennem årene set Einstürzende Neubauten kategoriseret som både punk, avant-garde, industrial, indie, techno og electronica, og det siger ikke alene noget om at I har opnået denne legendestatus, det peger også på, at I er en gruppe, der ikke let kan kategoriseres og sættes i bås. Men føler du, at I relaterer til alle disse genrer, på den ene eller den anden måde?

Blixa Bargeld: Jeg mener bestemt vi relaterer til dem alle, på en eller anden måde, og noget af det jeg har lagt mærke til under denne turné, som du også kunne se til koncerten i Århus, og som jeg har set til alle koncerterne er, at der er en pæn mængde helt unge mennesker blandt publikum, samtidig med, at der også stadig er folk, der er ældre end jeg selv, så jeg tror vi forstår at udtrykke noget, der kan ramme bredt. Jeg ved godt, at vi stadig er elitære, at det ikke er alle, der kan lide det vi laver, og det er helt i orden, men samtidig er der noget, der tyder på, at vi er ved at blive accepteret som et rockband, hvilket ikke behøver være dårligt. Og så er der naturligvis stadig goth-typerne, avant-garde folkene og electronica fans.

Ras Bolding: Det er sjovt du nævner det med det blandede publikum, for vi var nogle stykker som efter koncerten i Århus snakkede om det også. Det var lidt ligesom sidst Kraftwerk spillede her; der var også mange forskellige typer blandt publikum – gothpunks og industrial-folk, hiphoppere, ravere, etc. Vi snakkede også om, at der var mange fjorten-femtenårige til jeres koncert, og det er lidt atypisk for de fleste ældre bands.

Blixa Bargeld: Og de er også atypiske fjorten-femtenårige, og det er godt.

Ras Bolding: Lige præcis, fordi man ser tit, at medierne prøver at bilde folk på fjorten og femten ind, at de er dumme og har dårlig musiksmag - du ved, musikprogrammer i radioen og på TV med unge som målgruppe er ofte så specifikt dumme; det er en fornærmelse, man går ud fra, at bare fordi folk er femten, så har de ikke god smag.

Blixa Bargeld: Jeg ved hvad jeg selv lyttede til, da jeg var fjorten og femten, og det var ikke dårlig smag, og jeg ved hvor meget det betød for mig. Jeg ved ikke hvad jeg syntes var helt fantastiske koncerter dengang, men der var nogle shows og bands som jeg så i min musikalske pubertet, som virkelig inspirerede mig, og det glæder mig derfor at kunne give noget videre til de yngre generationer i dag. Når jeg er trist til mode og føler, at jeg ikke har nået nok, så kan jeg alligevel se, at jeg stadig betyder noget for en masse unge mennesker.

Ras Bolding: Og så til sidste spørgsmål; da du begyndte med alt dette, forestillede du dig så…

Blixa Bargeld: At jeg ville være i gang endnu, efter 25 år?

Ras Bolding: Lige præcis – og hvad er planerne for Einstürzende Neubauten i fremtiden, hvis I overhovedet har nogle?

Blixa Bargeld: Jo, vi vil fortsætte arbejdet med neubauten.org; vi er i fase 2 af neubauten.org, men det ved du jo, og jeg tror også vi klarer en fase 3 og fase 4. Det er dog ikke de nærmeste fremtidsplaner, men de strækker sig til omkring 2006. Jeg tror ikke vi behøver planlægge vores egen opløsning, men vi vil da fortsætte nogle år endnu. Vi tog en lille pause, og nu arbejder vi så lidt igen.

Ras Bolding: Så kan I senere planlægge comeback turné og så den næste comeback turné og…nejnejnej.

Blixa Bargeld: Nej, måske dette er den sidste nogensinde, ha-ha.